Indretning der fremmer arbejdslivet og kommunikerer organisationskultur
Under Covid19 startede Hjerteforeningen et arbejdslivseksperiment – møntet på at skabe et fleksibelt, bæredygtigt og udviklingsrigt arbejdsliv i en moderne og professionel NGO, som har en stærk evne til at tiltrække og fastholde deres medarbejdere. Med udgangspunkt i tillidsbaseret ledelse og kultur, udvalgte man en række indsatsområder for at skabe fleksible rammer, der imødekommer den tid vi lever vores arbejdsliv i. Hvor fx hjemmearbejde vs. tiden på kontoret og digitale vs. fysiske møder understøttes på bedste vis.
Som led heri, udarbejdede Hjerteforeningen en arbejdspladsvurdering, hvis resultater belyste at hovedkontorets fysiske rammer ikke levede op til organisationens ambitioner for arbejdsmiljøet. Der var fx lave scores på, om man oplevede, at indretningen inviterede til innovation og nytænkning og ligeledes blev det i lav grad opfattet, at indretningen gav gode muligheder for at samarbejde med kollegaer på tværs af organisationen. Derfor valgte Hjerteforeningen som led i en større arealoptimering at samle flere kontorer på én lokation og skabe en indretning, som er i tråd med den overordnede strategi for arbejdsmiljøet.
Together Architecture, som er specialister i adfærdsarkitektur, har på baggrund af dette lavet et komplet designoplæg med defineret look’n’feel for samtlige arbejdszoner. Oplæggets designkriterier SANSELIGHED – HJEMLIGHED – FLEKSIBILITET – SKALERBARHED har været afgørende udgangspunkter for BOTIUMs vejledning i valg af møbler. I processen har BOTIUM rådgivet Hjerteforeningen omkring indkøbsstrategi og bæredygtighed inden for bl.a.:
UPCYCLING – som en del af vores FurnCycle koncept har BOTIUM rådgivet omkring mulighederne for genbrug og upcycling af eksisterende møbler i indretningen.
VINTAGE MØBLER – udvælgelse og opkøb af vintage møbler til udvalgte fællesområder sammen med Together Architecture.
ONLINE MØBLER – akustikregulerende møbler til onlinezoner for telefonsamtaler og teams møder. Medarbejder panel fra Hjerteforeningen bidrog til udvælgelsesprocessen.
Resultatet heraf er et kontor som fungerer som et socialt samlingspunkt. Koncentration og fordybelse foregår i højere grad derhjemme, efter ønske fra medarbejderne. Der er stadig dedikerede zoner til ro og koncentration, men kontoret er i højere grad der, hvor man mødes med kollegaer til formelle og uformelle møder, vidensdeler og samarbejder på tværs. Den nye indretning inviterer til bevægelse i løbet af dagen i 7 forskellige zoner, alt efter hvilke aktiviteter medarbejderne ønsker at gennemføre – det kan være fx skrivebordsarbejde ved en af de flyvende arbejdspladser i sin respektive HJEMMEzonen, tavlemøder på skrivevæggene i PROJEKTzonen, en hjernepause over en kop kaffe i LOUNGE zonen eller tid til fordybelse i BIBLIOTEKzonen.
Kantinen er endvidere et vellykket eksempel på, hvordan social interaktion fremmer livskvalitet og arbejdsglæde og ikke mindst optimering af m2. Fra at være et stort uudnyttet areal uden for frokosttiden, er den i dag blevet hovedkvarterets hjerterum, hvor en lang række af aktiviteter udspiller sig: kaffesnak ved køkkenøen, town halls, fysiske eller online møder, fejringer af kollegaer eller fællessang ved klaveret. Dette rum er et afholdt sted blandt medarbejderne og danner rammer for mange gode samtaler.
Efter indflytning foretog Hjerteforeningen en 100 dages evaluering, og resultaterne viste en klar forbedring og tilfredshed med arbejdsmiljøet. Målingerne foretaget i Juni 2021 før ombygningen lå mellem 5-6 point ud af 10 og efter totalindretningen lå de mellem 8-9 point. Eksempelvis har udsagnet: “Jeg oplever, at Hjerteforeningens fysiske indretning giver mig gode muligheder for at samarbejde med kollegaer på tværs af organisationen” rykket sig fra 6,5 til 8,4 point og “Jeg oplever, at Hjerteforeningens fysiske indretning afspejler, at vi er en moderne og professionel NGO” er steget fra 6,7 til 8,9 point.