KILDESORTERING

Kildesortering på arbejdspladsen

 

Hos BOTIUM hjælper vi dig og din virksomhed med at imødekomme de nyeste krav inden for kildesortering for virksomheder. I 2023 har vi hilst de nye krav til kildesortering velkommen – og sorteringskravene er nu på linje med dem vi kender i private husholdninger.

Kildesortering er en central del af at opretholde en lovpligtig miljøpraksis – og ved at kildesortere kan jeres virksomhed reducere jeres miljøpåvirkning og bidrage til en mere miljøvenlig fremtid.

 

Hos BOTIUM har vi adskillige bud på løsninger inden for kildesortering der kombinerer æstetik og praktik – se vores løsninger på siden her.

Har du brug for rådgivning til løsninger inden for kildesortering tilpasset jeres virksomhed så tøv ikke med at kontakte os!

Hvad er kildesortering?

 

Kildesortering indebærer at adskille forskellige typer affald fra hinanden, så de kan sendes til genanvendelse eller bortskaffes på en miljømæssigt forsvarlig måde. I Danmark er det blevet lovkrav for virksomheder at sortere i 10 fraktioner (gældende fra juli 2023) – det gælder bl.a. papir, plastik, metal, glas, organisk affald og farligt affald. Fra juli 2023 skal tekstiler også sorteres.

 

Du kan læse mere om de nye ensrettede sorteringskrav her

Mizetto BIN THERE BOTIUM kildesortering affaldssortering virksomheder miljøstationer (1)

Kildesortering har flere fordele – for samfundet og for jeres virksomhed

 

Der er flere fordele ved at implementere kildesortering i virksomheder.

 

For det første kan det være med til at reducere omkostningerne til affaldshåndtering, da genanvendelige materialer kan sælges til genbrugsindustrien. I EU genererer vi 802 kílo affald pr. indbygger årligt – og lægger vi affald fra erhverv oveni, er hver dansker ansvarlig for lige knap 3 ton affald om året. Det giver altså derfor rigtig god mening for virksomheder at sortere og genanvende mest muligt.

 

For det andet kan kildesortering forbedre jeres virksomheds miljøprofil og indgå i jeres strategiske arbejde med den bæredygtige dagsorden. Virksomheder der tager miljø- og klimamæssigt ansvar står stærkere fra et brandingperspektiv end konkurrenterne – og der er altså derfor god mulighed for at skabe gode historier omkring ens indsatser i forbindelse med affaldssortering.

 

Hos BOTIUM hjælper vi vores kunder mod flere cirkulære og mere miljøvenlige løsninger, når det kommer til erhvervsindretning. Drømmer I om at øge jeres indsats i arbejdet med bæredygtighed og cirkularitet? Så er du velkommen til at tage fat i os!

Hvad skal du vide om kildesortering?

 

Implementeringen af kildesortering i virksomheder kræver en vis planlægning og viden.

 

For det første er det vigtigt, at I finder de rigtige løsninger inden for selve kildesorteringen af affaldet. Eftersom sortering skal ske i flere fraktioner, kan I investere i en løsning, der gør det nemt at sortere affaldet. I behøver ikke gå på kompromis med æstetikken! Hos BOTIUM finder du flere elegante løsninger inden for kildesortering.

 

Der skal være tilstrækkelig synlighed i sorteringen. I kan med fordel gøre det nemmere for medarbejderne ved at benytte jer af piktogrammer på affaldsbeholderne – på den måde kan alle lettere se, hvad der skal i de forskellige beholdere. Du kan downloade mærkaterne til piktogramsystemet her.

 

Det er også en god idé at tænke over placeringen af kildesorteringen. Hvordan kan man imødekomme medarbejderne, så det bliver lettere for dem at komme ind i vanen med at kildesortere? Placér fx papirsorteringen ved printeren og en beholder til madaffald i køkkenet eller kantinen.

Det er vigtigt at overvåge og evaluere kildesorteringssystemet løbende for at sikre, at det fungerer effektivt og forbedre det, hvis der opstår problemer. En evaluering kan også hjælpe jer med at identificere områder, hvor der kan gøres yderligere forbedringer for at reducere affaldet og gøre det lettere og mere tilgængeligt for jeres medarbejdere at bruge modulerne.

Kontakt BOTIUM i dag

Hos BOTIUM står vi klar til at hjælpe jer med at komme i gang med kildesortering – kontakt os i dag!